Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 25. august, 2019, 17:57 (28 dage siden) @ steenth

Jeg bemærker at Kattegatbanen skal krydse den gamle bane nord for Tølløse.
Så hvis man vil spare 3 mia. kr. kan man nøjes med at tilslutte banen nord for Tølløse. En 15 km reduktion af banen.
Man kan så opnå større køretidsbesparelse ved at bruge de 3 mia. kr. på at anlægge Kattegatbanen for 300 eller 320 km/t.
Og ved at opgradere Tølløse-Lejre til 200 km/t. (Koster vel ½ mia. kr.)
Kommentarer?


Lige nu er spørgsmålet om der skal være en forbindelse eller ej. Ca. 80% af anlægssummen er broer/tunneler over/under vand og 20% til landanlæg. Så det er småløb man spare.

De nuværende forslag til forbindelse er lavet for at kunne regne på projektet. Når projektet er ved at blive besluttet, kan man vælge at fjerne eller tilføje nyt til projektet.

Njaa, sådan har jeg nu aldrig set projekter udvikle sig.

Når forundersøgelsen er færdig, danner den grundlag for hvad politikerne kan vælge skal med i VVM undersøgelsen. Så hvis ikke 300 km/t er med i forundersøgelsen, så er det ikke en af politikernes umiddelbare valgmuligheder. Politikerne kan naturligvis specificere at 300 km/t skal undersøges i VVM, men på hvilket grundlag? Hvor skulle ideen komme fra? De aner jo ikke, hvad det vil koste og hvad man kan opnå. Og det er hamrende dyrt at udvide kommissoriet for en VVM undersøgelse, så det er ikke noget man bare lige gør som en strøtanke. En VVM er en indledende projektering, ikke bare en "rapport".

Derfor er det nu at 300 hhv 320 km/t skal med i forundersøgelsen, så politikerne kan få et indledende estimat at forholde sig. Hvad det koster og hvad man kan opnå. Hvad er samfundsøkonomien i det.

Kommissoriet for VVM specificerer, hvad der er penge til at undersøge. Så hvis nogen undervejs i VVM processen kommer med forslag der ikke flugter med kommissoriet, så bliver det afvist med besked om at det ikke er en del af kommissoriet at undersøge dette. Særligt forslag som medfører yderligere omkostninger vil som udgangspunkt altid blive afvist. Tro mig, jeg har prøvet det flere gange.

Når VVM undersøgelsen er færdig, er projektet færdigt. Politikerne kan nu vælge mellem de linjeføringer der er fremlagt. Og i nogle tilfælde er der et eller flere tilvalg. Men det er længe for sent at komme med nye ideer. - Tag for eksempel den nye bane på Vestfyn som kun er forberedt for 265/285 km/t. Politikerne aner ikke at dette vil de beslutte om et par måneder, når anlægsloven bliver endeligt vedtaget. De havde 3 linjeføringer at vælge imellem. Intet andet. Værsgo, vælg. De valgte om bekendt den nordlige og kunne ikke lige "vælge at fjerne eller tilføje nyt til projektet."

Iøvrigt gør samme forhold sig gældende for Odder station. Omend det nok er lidt mere oplagt at tage dette med som et tilvalg i VVM undersøgelsen, uanset om det er med i forundersøgelsen. Her er trods alt en region og en by som vil kæmpe for det (siger de, men jeg har ikke set dem gøre det endnu!).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vestsjællands Lokalbaner A/S
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen