Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord) (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 25/8 2019, 21:58 (1699 dage siden) @ mpp

Jeg skal lige forstå dig – du siger at de offentlige omkostninger til offentlig transport og biltransport er proportionale med hvor meget transportarbejde de hver især udfører. Det giver så et hønen eller ægget problem, hvor man kan sige, at investerede man mere i offentlig transport ville den også ende med at udføre et større transportarbejde. Østrig og Schweiz har f.x. langt flere der tager toget, simpelthen fordi de bruger flere penge på togtransport.

Hov hov - det er infrastrukturtal jeg angiver, dvs hvad der i det pågældende år er anvendt til infrastrukur hhv vej og jernbane. Det siger intet om subsidier til den trafik som i øvrigt kører på denne (eller den beskatning der er af køretøjer, brændstof mv på denne).

Jo, jeg ønsker mig en bedre bil. Nogle ønsker sig flottere tog. Jeg vil gerne se det regnestykke som viser hvad der skal til af investeringer og driftstilskud for at få jernbanens andel af persontransportarbejdet op på 30 & i Danmark. Ne, jeg kender ikke beløbet. Schweiz er nok anerledes på grund af geografien, da Alperne gør at transportvejene er koncentreret i dalene, med få alternativer og dermed giver et rigidt jernbanenet en relativ fordel i fordel til vejtransport (her ses bort fra de afgifter og tilskud som eventuelt tilskynder til øget brug af jernbane). Schweiz er jo heller ikke et højt besunget foregangsland som Danmark er i egen optik. Men hvad er jernbanens andel i Schweiz af persontransportarbejdet? Det tal skal vel på disken når man fremhæver dette eksempel.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak