Service i togene (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 26. august, 2019, 09:59 (112 dage siden) @ Christian2010

Faldt det hele ikke til jorden, grundet lønudgifter? Det var simpelt hen for dyrt i personale. Nok nærmere overenskomst og fagforening man skal kigge på. Medarbejderen der sælger i toget, skal selvfølgelig sammenlignes med 7/11-kioskansat og ikke en højere sikkerhedsuddannet fra togpersonalet.

Sådan var system vel også skruet sammen indtil 2004 hvor servicen i togene blev udført af 'Togservice', som var en ekstern virksomhed med lønomkostninger tilsvarende DSB kiosker og 7/11.

I 2004 mente DSB, at man selv kunne udfører opgaven meget bedre, og man foretog en insourcing af opgaven - det kunne DSB så ikke alligevel og alene i 2010 var underskuddet på over 100 mio. kr. Det medførte så endnu omlægning af togservice, hvor begrebet enhedsmedarbejder blev indført - nu skulle togpersonalet både 'klippe' billetter og sælge kioskvarer - men det gik selvfølgelig ikke, lønomkostningerne til en 'kioskmedarbejder' blev nu tilsvarende en togføreres og efter få år, forsvandt alt service fra togene stille og roligt.

Hvis DSB ikke havde haft den ubegrænsede tro på egne evner i 00'erne, så havde ret meget sikkert set anderledes ud i dag...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 rengøring tilbud

Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen