Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile V - litteratur (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 27/8 2019, 08:42 (1703 dage siden) @ Hans T. Møller

Der er efterhånden skrevet en del om jernbaner i Chile. Det følgende er ikke en komplet bibliografi, men et udvalg af den litteratur, som jeg har stående i reolen:


[image]

Starter vi i billedets øverste venstre hjørne, finder vi på engelsk:

Donald Binns: The Nitrate Railways Company Limited. Historien om den vigtigste salpeterbane i det nordligste Chile med udgangspunkt i Iquique.

Martin Coombs & David Sinclair: Railways at the End of the World. En gennemgang af samtlige jernbaner i den sydligste del af Chile og Argentina.

Wiliam F. Simms: The Railways of Chile. Summarisk gennemgang af strækninger og trækkraft.

J. M. Turner & R. F. Ellis: The Antofagasta (Chili) & Bolivia Railway. FCABs historie med hovedvægt på trækkraften.

Harold Blakemore; From the Pacific to La Paz. Historien om FCAB, med hovedvægt på virksomhedsdriften. Det engelsk ejede og ledede selskab blev ofte set som et forbillede, som chilenerne kunne lære noget af.

På spansk:

Ian Thompson & Dietrich Angerstein: Historia del Ferrocarril en Chile. Et standardværk om jernbanerne i Chile, som måske virker lidt ustruktureret, men det er den mest informative bog om emnet jeg kender.

Pierre Lacoste: El Ferrocarril Trasandino. Beretningen om banen fra Los Andes til Mendoza. Jernbanerne mellem Chile og nabolandene var ikke alene præget af driftsmæssige problemer - der kunne falde en del sne i Andesbjergene - men også af politiske uenigheder.

Den chilenske jernbaneklub ACCPFs blad ”En Tren” udkom noget uregelmæssigt fra 1992 og fremad, og jeg ved faktisk ikke, om det stadigt eksisterer? Indholdet varierer, men der er bestemt ”guldkorn” at hente.

De chilenske statsbaners ”Guia de Veraneante” - ”Feriegæstens guide” - var et lille hæfte, som De chilenske Statsbaner udgav 1930-74 med informationer om togforbindelser, hoteller, seværdigheder o.s.v., og som kunne købes på alle større stationer. Jeg har udgaven fra 1954.

”Historia de los Ferrocarriles de Chile” er et værk udgivet af De chilenske Statsbaner i 1943. Bogen minder om vort hjemlige jubilæumsskrift ”De Danske Statsbaner 1847-1947”, men den medtager også de private jernbaner, der eksisterede på udgivelsestidspunktet. Hvorfor man valgte at udgive den netop i '43, har jeg endnu ikke fundet ud af?

Efter at De chilenske Statsbaner var blevet oprettet i 1884, udsendte de hvert år en beretning til den ansvarlige minister. Jeg har årsberetningen fra 1946, og her er interessante statistikker, for eksempel ankommende og afsendt gods samt billetsalg for hver eneste station på de statsejede baner.

Anden litteratur:

Gustave Verniory: ”Dix Années en la Araucanie”. Jeg fik bogen i julegave og har desværre endnu ikke fået læst den. Forfatteren var belgier og ingeniør og arbejdede på den chilenske Sydbane 1889-99.

Ikke med på billedet:

Vor hjemlige globetrotter Hakon Mielche besøgte Chile i 1937 og skrev bogen ”Kondorens Land” om turen. Han besøger Chiloë, kører i tog fra Puerto Montt til Santiago, ser Viña del Mar og Valparaiso, tager toget til Antofagasta og har en længere beskrivelse af salpeterværket i Maria Elena.

Der findes naturligvis en del netressourcer. Kan man læse spansk, vil jeg anbefale

Santiago Marin Vicuña: Los Ferrocarriles de Chile, som udkom i 1916 og beskriver Chiles jernbaner på dette tidspunkt.

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak