Fjerntog eller regionaltog (Generelt)
Der skelnes her i forummet mellem regionaltrafik og fjerntrafik. Men hvad er forskellen?
ICLyn mellem København og Odense er vel det eneste fjerntog i dag – hele 1 time uden stop. Efter Fredericia er ICLyn nærmest regionaltog.
Hvis jeg ser på strækningen mellem Fredericia og Århus har jeg svært ved at se forskellen. Regionaltog 33xx stopper 2 gange mellem Fredericia og Vejle og igen i Hedensted. Hvorfor 33xx togene stopper i Viby J forstår jeg ikke når der også er letbane mellem Viby og Århus H. (Mellem Skanderborg og Århus stopper Silkeborg-togene i hverdagene hver halve time i Hørning og Viby.)
Så hvilket stopmønster vil fjerntogene have uden støtte (?) hhv. regionaltogene med offentlig støtte have?
Hvilken forskel forventes i prisstruktur, komfort m.v. Vil der kræves pladsbillet til fjerntog som i Sverige?
Eller er Danmark for lille til overhovedet at kunne udlicitere fjerntrafik uden støtte? Skal den i det hele taget udliciteres eller skal der bare åbnes for fri trafik??
P. Jensen