Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat - jernbanedelens interne rente (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 2/9 2019, 08:32 (1692 dage siden) @ kme

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.


Så det korte af det lange er at togdelen øger profitabilitet af Kattegatforbindelsen. Den smider 0,3% oven i hatten.

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen, kan de passende selv stå for betalingen. Enten ved en lille ekstra skat i de næste 50 år eller et passende "kvalitetstillæg" til billetten - (som ved Metroen).

Vi andre tager gerne over Store Bælt og sparer de penge!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak