Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København-Aarhus og Kattegatforbindelsens jernbane (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 4/9 2019, 16:15 (1689 dage siden) @ Poul Brandt

Poul
Har jeg forstået din tekst rigtig så er det non-stop fra Aarhus til København på 45 min ved 300 km/h
Eventuelle standsninger undervejs vil vel betyde 4-5 min forlængelse af køretid?
Så stop ved Odder, på Samsø, i Kalundborg vil forlænge turen med op til 15 min.?


Pyloriis

Det er 45 minutter ved 320 km/t, non-stop.
Jeg ved ikke hvad standsningstiden er for 320 km/t. Men under alle omstændigheder vil man nok køre IC toget med 250 km/t materiel.
I den oprindelige rapport standsede IC (Kattegat-regionaltog) i Høje Taastrup, Roskilde, Holbæk, Kalundborg og Samsø.
Odder har aldrig været nævnt. (Men jeg har opfordret den tidligere ministeren til at inkludere Odder :).

Poul

Realistisk er det vel utopi at tro at en Kattegatforbindelse UDEN stop på Samsø og i Kalundborg har gang på denne jord.
Så der skal lægges min. 10 minutter til de 45. Og med lavere hastighed end de 320 km/h nærmer vi os snart de 2 timer i Timemodellen.
De kan givet reduceres ved ny tunnel under Lille Bælt og Store Bælt til 300 km/h og ny bane på såvel Østfyn som Vestsjælland.
Hetmed kan køretiden komme ned på 1.5 time. Yderligere reduktion ved ny bane i det østjyske.
Altsammen noget som ikke koster meget mere end de min 60 mia kr. som Kattegatforbindelsen koster.

låst
1173 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak