Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København-Aarhus og Kattegatforbindelsens jernbane (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 4/9 2019, 16:19 (1695 dage siden) @ mpp

Nej. Non stop kræver 320 km/t. Til gengæld vil man kunne bygge en kortere bane i første omgang og få samme rejsetid med den kortere bane og 320 km/t som med 300 km/t på et længere stykke.

Givet at 45 km/t kræver et nyt sporanlæg fra den nye bane Kbh–Ringsted til en ny bane ved Lejre og derfra videre på en ny bane til Aarhus er det svært at forestille sig at der bliver bygget nye stationer til den nye bane (udover Samsø). Man vil så have mulighed for at køre af den eksisterende bane til udfletning i Lejre (hvis man bygger højhastighedsbanen på Sjælland af to omgange) og have stop på Roskilde og Høje Taastrup. Man kan også forestille sig en udfletning ved Kalundborg og man kan så køre videre til Holbæk og Kalundborg før man kommer op på den nye bane (hvilket så naturligvis også vil tage længere tid).

Man kan vel derudover også forestile sig at nogle tog kører Kbh H–Aarhus non stop, at nogle køre Kbh–Roskilde–(Kalundborg)–Aarhus, at nogle tog gør stop på Samsø, at nogle tog har stop på Ny Ellebjerg og kører udenom Kbh H til lufthavnen.

Sikken masse snak. Fakta er at boykotter man alle undervejs kan man køre turen på 45 min.
Hvert stop betyder min 4-5 min mere i køretid.
Og det gavner så kun ret få passagerer.
Det kommer ALDRIG igennem politisk!

låst
1153 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MT158
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak