Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København-Aarhus og Kattegatforbindelsens jernbane (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 4/9 2019, 19:35 (1668 dage siden) @ mpp

Jeg opponerer mod at man vil lave non-stop forbindelse på 45 min. Det er utopi.


Det er netop ikke utopi. Man er ved at undersøge hvordan det kan gøres og det kan gøres med eksisterende teknologi.

Enig. Men derfra og så gøre det er langt


Pris og fordele og ulemper skal selvfølgeligt afvejes og det er jo netop derfor, man laver en forundersøgelse.

Politisk er det selvmord!


Der er vel samlet set 25% af Danmarks befolkning i hovedstadsområdet og Aarhus. Derudover er der alle dem nord for Aarhus, der også får en hurtigere forbindelse til hovedstaden. Selv hvis det kun var København og Aarhus der fik glæde af forbindelsen ville det være en god ide, men det viser sig jo så (i de screeninger man har lavet) at langt det meste af landet vil få gavn af en forbindelse.

Den seneste undersøgelse (december 2018) en samfundsværdi på 0.3 %

Og jeg tvivler på at sjællændere vil lægge jord til en bane som kun gavner nogle få københavnere og århusianere!


Igen, forbindelsen gavner alle. Og man ligger den jo (ligesom alle andre tænkelige højhastighedsprojekter) udenfor tæt bebyggelse, så flest muligt får glæde af den.

Netop. Hvis det er non-stop så bliver det en bane parallelt med nordvestbanen men uden om de byer som i dag betjenes med denne.
Så banen kan heller ikke bruges af andre da passagererne jo ikke er til stede i stort omfang.
Hvert ekstra stop forlænger derudover køretiden med op til 5 min.
Beklager meget - men det er utopi.

Alle andre skal større eller mindre omveje for at få dette fantastiske tog som sikkert kører max 2 x i timen.


Og? Toget kører (generelt) så tit det kan fyldes op. Når der bliver proppet i et tog skal man enten gøre det længere eller øge frekvensen. Der er givetvist grundlag for 4-6 tog i timen over Kattegat og de vil også blive fyldt op.

Et IC4 tog har ca 550 pladser. Det skulle i givet fald være 2.000-3.000 passager pr. time!

Hånden på hjertet! Tror du selv det er muligt politisk at lave noget sådan?


Ja. Der er pres fra private investorer, Østjysk erhvervsliv, Aarhus kommune og flere. Jeg tror det er mere usandsynligt at man skulle få en fast Kattegatforbindelse uden tog end at man, hvis man beslutter sig for en fast forbindelse, vælger den helt store model.

Jeg respekterer din overbevisning, men tror ikke jernbane kommer med.

låst
1113 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak