Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 5/9 2019, 08:40 (1667 dage siden) @ Frank Poulsen

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.


"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?


Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.

Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak