Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 5/9 2019, 09:06 (1692 dage siden) @ Pyloriis

Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?

Ja bussen vil skulle køre ad Strandvejen syd for Køge, som i forvejen er ret godt fyldt op af biler. Det vil forsinke bussen gevaldigt - derudover vil kørsel ad de mindre vejen for at komme til Himlingøje, Grubberholm, Vallø og Egøje gøre turen endnu længere. Det er en dødssejler at erstatte et velfungerende tog med en langsommelig og ukomfortabel bus.

I øvrigt er der jo en grund til, at man gerne vil have en ny omfartsvej fra Stevns til motorvejen - Strandvejen er simpelthen fyldt op og indgangen til Køge sydfra er en flaskehals.

Østbanen har den fordel, at den kører fra fx Karise til Køge på kun 20 minutter - det er en tur, der tager 23 minutter i bil. Altså er toget hurtigere. Helt modsat S-toget, der er 47 minutter om at komme fra Østerport til Køge - en tur der i bil tager 40 minutter. Det er selvfølgelig tider, når alt går som det skal, uden signalproblemer, punkteringer, kø osv


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1523
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak