Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen - de vedtagne ændringer gør det jo ikke bedre? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/9 2019, 09:27 (1689 dage siden) @ mikedk2100

Sagen er vel bare at man nu kører rimeligt tæt på Kystbanen og at der derfor ikke er nogle snuptagsløsninger. Det skal køres mange tog og de skal videre et sted mod syd. Der er givetvist folk der skal nordpå fra hovedbanen der må skifte til s-tog, men at vende Kystbanen på Østerport ville imagemæssigt være hul i hovedet.


Men hvorfor vil det være hul i hovedet at vende Kystbanen på Østerport, så det blev et lukket system? Ganske vist er det pt ikke muligt, eller i hvert fald besværligt, at vende tog på Østerport nordfra, men der kunne jo godt laves perron og endespor ved de opstillingsspor, der er øst for Østerport.

Og passagererne har jo mulighed for at skifte til S-tog og Metro på Østerport.

Er den eneste grund, at der er mange nordfra på Kystbanen, der skal til Nørreport og København H?

Det vil koste ca. 1 mia. kr. at ombygge Østerport så man kan vende fra nord også. Rambøll har for nylig regnet på det.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak