Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Ib Jensen, 5/9 2019, 10:11 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Og hvor mange er det så lige i Skive der skal til Ballerup?


Det er helt åbenlyst, at du ikke har forstået, hvad Kattegatforbindelsen drejer dig om. Du har den fejlagtige opfattelse, at den kun kommer folk i Aarhus eller folk i København til gode. Sådan er virkeligheden ikke. Kattegatforbindelsen kommer de fleste danskere til gode. I løse tal - jf. tidligere indlæg - kommer den ca. 3,4 mio. danskere til gode. Det er synd, at du ikke forstår det. Og når du ikke forstår det, ja så bliver dine indlæg lidt trættende at læse i længden.

Selv om du ikke forstår følgende, kan andre måske få "glæde" af det:

Skal du fra Skive til Ballerup, sparer du tid via Kattegat - uanset om du kører i bil eller tager toget. Tilsvarende gælder fra Hadsund til Holbæk, fra Sæby til Hillerød osv. osv. osv. Og i den anden retning: Fra Roskilde til Viborg, fra Valby til Bjerringbro, fra Jyderup til Langå, osv. osv. osv.

En anden ting, som du åbenbart heller ikke forstår, er selve økonomien bag samfundsmæssige regnestykker. Du blander lystigt pærer og bananer med daglige trafiktal og totalomkostninger.

Men faktum er:

Kattegatforbindelsen vil koste 136 mia. kr. alt inklusive, den vil kunne holde i mindst 120 år og den vil dagligt blive brugt af 43.700 togpassagerer og køretøjer.

Det giver en udgift på 71 kr. pr. togpassager/køretøj. Alene det er en megafin forretning for samfundet.

Regnestykket kan naturligvis raffineres efter ønske. Tager man overflytningen fra Storebælt med, bliver prisen 150 kr. pr. togpassager/køretøj. Men stadigvæk: Det er en megafin forretning for samfundet.

Endelig: De 43.700 togpassagerer og køretøjer er 2035-tal. Mon ikke det tal stiger gevaldigt i løbet af de 120 år. Og endelig sidder der jo ofte mere en én person i et køretøj.

låst
1285 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak