Lokalbanerne om 10-30 år - Hastighedsopgraderinger mv. (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 05. september, 2019, 13:41 (10 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, torsdag 05. september, 2019, 13:56

Er der nogen her, som har viden om (og må udtale sig), hvorvidt nogle af lokalbanerne undersøger muligheden for hastighedsopgraderinger, når nu skinnerne alligevel skal udskiftes.

Kombineres dette med det faktum at næste generation af tog vil være elektriske, og dermed have bedre acceleration, og andre optimeringer, f.eks. signalsystemet osv., kan der måske spares et (eller flere) togsæt væk. Og så bliver det lige pludseligt økonomisk interessant (foruden at være interessant for kunderne :)

Som det vil være de fleste bekendt skal man være tidligt ude, hvis man skal have sådan noget igennem politisk. Men hvis man har grundlaget liggende komplet færdigt, og kommunikeret ud, så er der altid den mulighed at i en sen nat, hvor finansloven skal på plads, kan der være et parti som lige skal have noget at profilere sig med.
Det var f.eks. tilfældet med SF og hastighedsopgraderingen af Køge-Næstved, så vidt jeg husker (det er så godt nok ikke en lokalbane).

Så lokalbanerne/regionerne har nu 1 år til at udarbejde et sådant oplæg, hvis der skal være en chance for lige at få det (med)finansieret næste år, når man alligevel er ved at finde penge til lokalbanerne.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gjedser Jernbane
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen