Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen - de vedtagne ændringer gør det jo ikke bedre? (Generelt)

af mikedk2100, 5/9 2019, 14:17 (1694 dage siden) @ mpp

Jeg tror mange ville undre sig over hvorfor de skulle køre til Østerport, stå af toget, gå over på den anden side af perronen og så gå ind i et andet tog. Eller endnu værre, gå op af trapperne og hen til s-toget. Særligt når der kører flere tog mod syd end der ankommer fra nord vil det virke mærkeligt at toget ikke kører længere. Det vil – synes jeg – faktisk virke som om man giver op og erkender at man simpelthen ikke kan få tingene til at hænge sammen. Og så er det immervæk 20% af passagerene der vil skulle skifte.

Det er sandt - men vi kender så ikke rejsemønstrene, når nu Metrocityringen åbner om en måneds tid. Hvor mange mon normalt ville tage til Nørreport, for at skifte til Metroen, som fremover gør det på Østerport.

Det vises så også ved at folk er langt mere irriterede over forsinkelser og skift end hvis det tager længere tid. Jeg opfatter selv toget som mere behageligt end metroen og det er mere behageligt at være i toget end at stå perronen. Derudover er der en imageting. Når jeg ved, at jeg kan tage toget og tage cyklen med og det vil være behageligt og let så husker jeg det og tager toget mere. Når jeg oplever driften som uregelmæssig (fx ved ikke at kunne tage cykler med på IC i sommers), bliver jeg også mindre tilbøjelig til at tænke på om jeg kan tage toget – også på de stræk hvor det fungerer godt. At "kun" 20% af rejser bliver berørt ændrer ikke ved, at tæt ved 100% af passagerene vil skulle skifte på nogle ture i løbet af et givent år – uanset om de er daglige pendlere eller bruger toget lejlighedsvist.

Sandt nok. Jeg bor jo ganske nær Østerport og tager ofte toget sydover. Desværre er strækningen Kbh H-Østerport ikke særlig prioriteret for regionaltogene med start/slut på Østerport. Så sent som forleden lørdag var toget til Holbæk aflyst uden grund mellem Østerport og Kbh H, så jeg i hast måtte tage et andet tog og kun havde 1½ minut til at skifte på Kbh H. Alt andet kørte til tiden, men igen valgte man at være ligeglad med passagererne. Det image ændrer sig aldrig. Og der ved jeg så godt, at DSB/Banedanmark er fløjtende ligeglade med den enkelte passager - bare toget kører et eller andet sted. Men det gør jo ikke lysten til at tage toget større, når man jævnligt skal finde sig i sådan noget.

Så ja, stabilitet og at vide, hvad vi har at forholde os til er vigtigere for mig, end et skift fra eller til. Det ved man aldrig, når man rejser fra Østerport. Det var mit håb, at en endestation for Kystbanen på Østerport kunne rette op på det og generelt driftsstabiliteten - trods et skift mere for nogen passagerer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak