VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt (Jernbanen i dag)

af LarsJels, Jels, fredag 06. september, 2019, 18:52 (9 dage siden) @ marrix

Det lyder både spændende og fornuftigt - i første omgang at få det undersøgt til bunds. Batteridrift på lokalbanerne er for mig en glimrende idé, fordi
-der er korte strækninger med mulighed for opladning ved endestationerne
-der er ofte kort mellem standsningsstederne, hvor den bedre acceleration kommer til gavn
-ladning om aftenen, natten og i weekender kan aftage "overskudsstrøm"
-for VLTJ gælder, at den kan "aftage" den lokalt producerede vindmøllestrøm

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Med venlig hilsen
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
DSB MO1835

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
Pris 90,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen