Århus Letbane & økonomi (Trafikpolitik)

af andersj, Nordjylland, lørdag 07. september, 2019, 21:33 (95 dage siden) @ Lars Viinholt

Det, der formentligt har rystet aktørerne mest, er at passagertallet i den kollektive trafik i Århus er faldet. Det skyldes den allerede skete udtynding og nedlæggelse af buslinjer, og den udvikling ser ud til at fortsætte. Når den tredje letbane i Århus engang åbner, er der ikke flere buslinjer tilbage i byen! Så kan de 15% letbanebrugere slange sig, medens de 85% buspassagerer må finde andre befordringsmåder.

Problemet er jo den mentalitet med at man bygger skinnetransport uden at ville finansiere de ekstra omkostninger der er ved den transportform. Det ses både i Aarhus, Odense og København med hhv. letbaner og Cityringen. Et yderligere problem er jo at busser er "billige" i drift, så der skal spares rigtig mange afgange væk før det batter økonomisk. Det er lidt en "vi har brug for at kunne transportere mere, men for at få råd til traileren må vi sælge bilen"

Jeg er da glad for at man vælger at gå BRT-vejen i Aalborg, når der ligger en 0-vækst mentalitet indenfor udgifterne til offentlig transport i byerne. At BRT i Aalborg så er alt alt for dyr i anlæg i forhold til hvad man egentlig får ud af det (2,8 km busspor for 500 mio. kr.) er en anden snak.

Den larmende tavshed med hensyn til letbanens passagertal er ikke noget godt tegn, og uden for myldretiderne er der dog også noget "Onkel Toms Hytte" over den. Såvidt jeg husker, regnede man ved planlægning af letbanen med en fire- eller femdobling af passagertallet i forhold til vores dengang glimrende og velfungerende regionalbaner.
Lars Viinholt-Nielsen

Man har ikke regnet med en fire- eller femdobling da man var på materielindkøb. Variobahn kan ikke sammenkobles, og Tango kræver 2 mand for at sammenkoble, da de ikke har automatkoblinger. Variobahn kan dog forlænges med to led, ligesom man gjorde i Bergen.

Men indre strækning er også ramt af at byudviklingen i Lisbjerg, Skejby Nord og Nye ikke er igang endnu. Desuden vil etape to til Hinnerup over Søften også pynte på passagertallene.
Grenåbanen er stadig plaget af ustabil drift, manglende færdiggørelse af krydsningsstationen i Trustrup og manglende færdiggørelse af hastighedsopgraderingen. Desuden udestår projekter som ny krydsningsstation ved Vestre Strandallé og nyt trinbræt ved Rolighedsvej i Risskov.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen