Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/9 2019, 12:06 (1691 dage siden) @ ThomasTT


Hvor mange godstog kører der nu? Det hensyn kan ikke bremse alt, men i øvrigt er der vel ikke forbud mod opladning af godstog, selvom det næppe er det primære fokus. Det har vel også potentiale til at åbne hele banen op for godstog, hvis de kan køre overalt

Det er et krav fra EU, at alle strækninger på TEN-T godskorridorerne elektrificeres, så man (i teorien) kan opnå de transport- og miljøpolitiske målsætninger, som man har sat - og som ingen betvivler nødvendigheden af.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, istedet for myriader af "first movere".

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
DSB MV1104

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak