VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, søndag 08. september, 2019, 12:19 (94 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Hvor mange godstog kører der nu? Det hensyn kan ikke bremse alt, men i øvrigt er der vel ikke forbud mod opladning af godstog, selvom det næppe er det primære fokus. Det har vel også potentiale til at åbne hele banen op for godstog, hvis de kan køre overalt


Det er et krav fra EU, at alle strækninger på TEN-T godskorridorerne elektrificeres, så man (i teorien) kan opnå de transport- og miljøpolitiske målsætninger, som man har sat - og som ingen betvivler nødvendigheden af.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, istedet for myriader af "first movere".

/Lasse

Men har de ten-t planer ikke eksisteret i årtier uden synderlig prioritering mange steder? Jeg tvivler på, man bare i årtier frem vil ignorere den teknologiske udvikling. Man opnår jo heller ikke noget med ren teori, og elektrificering til Aarhus er vel reelt udsat på ubestemt tid. Det kan bremse alt


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På nattog med de sorte mænd
På nattog med de sorte mænd
Pris 230,- kr.
 Læs mere 

Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Ålbæk
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen