Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)
Jeg fortsætter lige i et nyt emne.
.
Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, i stedet for myriader af "first movere".
/Lasse
.
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.
Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)
(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)
/Poul