Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)

af Ove Nygaard @, søndag 08. september, 2019, 13:10 (7 dage siden) @ Poul Brandt

Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

/Poul

Hej Poul.

Så kom min fødeby, Holstebro, pludseligt "på banen" og kædet sammen med, når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus -Silkeborg er lavet!;-) Jeg kommer til at tænke på den engelske premierminister Newille Chamberlain, som i 1938 efter München-forliget kom hjem til gode, gamle Storbritannien og viftede med en lap papir, hvorpå München-forliget var nedskrevet (datidens "forståelsespapir"!) og sagde:" Jeg tror, det betyder fred i vor tid"!:-( Uden sammenligning med dette historiske øjeblik vil jeg stilfærdigt sige:" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.

God søndag

Ove af Erritsø

Hele emnet:

RSS Feed af emne

DSB MY1115

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vestsjællands Lokalbaner A/S

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen