Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/9 2019, 13:24 (1663 dage siden) @ Ove Nygaard

" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.


God søndag

Ove af Erritsø

.
Hej Ove

Jeg tror Kattegatforbindelsen bliver besluttet i 2024. I 2021 er forundersøgelsen færdig. Derefter tager de 3 år at lave en VVM undersøgelse, og når den er færdig bliver forbindelsen vedtaget. Af den simple grund at der er flertal herfor i folketinget (V, DF, Kons, S, rad. V og vistnok også SF).

Tiden arbejder også for forbindelsen, af psykologiske årsager. Jo mere der tales om den, jo mere "vænner" folk sig til tanken herom, og dermed forsvinder lige så langsomt den modstand de fleste har mod noget nyt. (Jeg kan forestille mig opfinderen af hjulets frustration, når folk sagde at det var noget pjat, for nu havde det i 1.000 år fungeret at lægge ruller (træstammer) under vikingebådene, når man slæbte dem over land :-)).

Den største usikkerhed er om det bliver med eller uden jernbane. Det afhænger af regeringens farve, og om Liberal Alliance til den tid har en transportministerpost.

Så jeg forventer at opleve den bliver færdig omkring 2035. (Hvis ellers jeg fortsætter med Yoga hver dag :)

/Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak