Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)

af tgpsen, 8/9 2019, 16:50 (1685 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg fortsætter lige i et nyt emne.
.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, i stedet for myriader af "first movere".

/Lasse

.
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Den skriver jeg lige om til:
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Odder-Skanderborg er anlagt.


Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Silkeborg-Holstebro:
- Omstigning i Odder
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Skanderborg-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

ja den gjorde.

Det sparer den der Spitzkehre ind til Århus. Århus bliver ikke glad. Den foreslåede nye Århus-Silkeborg bane er tænkt at modvirke at Samsøbroen trækker Jyllands hovedstads optimale beliggenhed ned mod Odder.

Tilsvarende betragtninger kan man gøre sig vedr. banen Langå - Struer.
I sin tid var der debat om jyske baner skulle gå nord-syd eller øst-vest. Langå-Struer er oprindelig tænkt som en havnebane Århus/Randers-Struer, deraf det senere indbyggede rebroussement i de to østjyske havnebyer. Historisk vandt nord-syd i vigtighed, en kattegatforbindelse gør de to øst-vest baner vigtigere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak