Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)

af tgpsen, søndag 08. september, 2019, 17:06 (9 dage siden) @ Ove Nygaard

Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

/Poul


Hej Poul.

Så kom min fødeby, Holstebro, pludseligt "på banen" og kædet sammen med, når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus -Silkeborg er lavet!;-) Jeg kommer til at tænke på den engelske premierminister Newille Chamberlain, som i 1938 efter München-forliget kom hjem til gode, gamle Storbritannien og viftede med en lap papir, hvorpå München-forliget var nedskrevet (datidens "forståelsespapir"!) og sagde:" Jeg tror, det betyder fred i vor tid"!:-(
Uden sammenligning med dette historiske øjeblik vil jeg stilfærdigt sige:" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-)

Forståeligt nok, eftersom den bedste match med dette historiske eksempel på en fejlslagen erklæring om en garanti for at en begivenhed ikke skulle indtræffe ville være med de mange trafikministerielle o.l.erklæringer om at ideen om en kattegatbro var død. Så i følge den historie vil Kattegatbroen komme.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Helsingør - Hornbæk Banen
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen