Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 9/9 2019, 08:50 (1689 dage siden) @ Togbus

Ikke i stil med Volkswagen i Wolfsburg, men der er selvfølgelig arbejdspladser i Køge Kommune. Du kunne selv finde tal i stedet for at slynge pladder ud.

Blot et godt råd - Tal og skriv pænt!;-)
Vækstanalyse for Køge K:

[image]
......men de fleste ansatte hos et enkelt firma er i Bjæverskov (!), medmindre oversigten overser noget (2016):
[image]

Fin oversigt som netop viser at den største virksomhed ligger klods op ad den nye jernbane men uden adgang til denne! Disse 740 ansatte er henvist til busdrift mellem Køge & Ringsted. Et godt gæt er at 99% af dem tager bilen da motorvejen ligger mellem virksomheden og jernbanen og med frakørsel 2 -3 km derfra på hver side endda!
Netto distributionscenter ligger i Ølby. Pænt stykke fra stationen og selv med den nye Køge Nord tror jeg også disse ansatte tager egen bil eller bus.
Junckers (som jeg kender lidt til via familie som har været ansat der) var tidl. en typisk mandearbejdsplads med mange ufaglærte fra især Stevns. Et godt gæt er også at disse "rigtige" mænd tager bilen og har konen ikke selv bil kan det hænde hun så tager toget.
Pointen er at de fleste af virksomheder og størsteparten af de ansatte næppe er togpendlere!

Og skal vi lige tage en bonusoplysning, så pendler mange til Køge fra syd, mens flere pendler fra Køge til Storkøbenhavn end omvendt - tallene siger ikke noget om "transitpendling" fra syd til Storkøbenhavn via fx motorvej eller jernbane:

Dem fra Stevns som har mulighed for det vælger givet at søge mod Sydmotorvejen inden Herfølge. Så undgår de kaosset i Køge By.
Og disse vil næppe overveje at bruge toget.

[image]
Uanset om man "hader" Østbanen eller ej, tjener den et formål, nemlig at Stevns ikke er helt umulig at bosætte sig i, hvis man vil have familie og arbejde.

Enjoy :-|

Hvor har du den ide fra at jeg hader Østbanen?
Det er det rene nonsens. Og det vil jeg gerne have mig frabedt.:-|

Jeg forholder mig ene og alene til at man står overfor nogle store udfordringer hos Regionaltog på Stevns.
Og prøver at gisne om hvad man kan tilbyde såfremt man opgiver jernbanen.
På intet tidspunkt har jeg skrevet at jernbanen på Stevns skulle lukkes eller nedlægges!

Men udfordringen er at der på Stevns skal bruge 1 mia kr til ny omfartsvej og nye skinner.
Region Sjælland udskriver ikke selv skat - så det er staten som skal punge ud.
Så hvad er dit eget bud på at man finder både 600 mio til og 440 mio kr til skinner?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak