Driftskoblinger i fremtiden? (Jernbanen i dag)

af steenth, mandag 09. september, 2019, 16:25 (6 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


I "vinterkøreplanen" frem til august i år koblede Nordjyske Jernbaner en del i Hjørring. Et togsæt blev kørt til perron og toget fra Frederikshavn koblede så bag på det. Det der tog længst tid var at fjerne beskyttelseposerne fra koblingerne. Der var ingen restriktiv bremsekurve, da farepunktet lå ved ETCS stopmærket og ikke ved det holdende togsæt. Dvs. i princippet kunne toget fra Frederikshavn påkøre det holdende tog med mindst 20-30 km/t uden at ETCS greb ind.


Er du helt sikker her? Sådan en praksis er mig bekendt ikke tilladt (svar til at stille grønt signal til besat spor). Er perronerne i Hjørring ikke opdelt i flere ERTMS afsnit, netop for at kunne koble? Mener det indgik i de oprindelige krav.

Der er et ETCS stopmærk før sporafsnittet lige før perronen. I de Operationelle Regler står der:

"En sammenkobling er planlagt, når den udføres ifølge køreplanen.

Ved planlagt sammenkobling anvendes normal ruteindstilling hen til grænsen af det sporafsnit, hvor det holdende tog befinder sig. For at tillade kørsel ind i det sporafsnit, der er besat af det holdende tog, anvendes OS-mode."

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen