Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Århus Letbane & økonomi (Trafikpolitik)

af pjl, 9/9 2019, 16:40 (1662 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis man tager indirekte gavn med i sine betragtninger, kan man postulere og lyve om hvad som helst og altid få ret, fx om at Letbanen er "til gavn for Århus". Du skrev helt konkret, at Letbanen gavner 35 % af Region Midtjyllands indbyggere, så når du først nu hævder, at det du skrev søreme var "indirekte", så kan jeg ikke se det som andet end en gennemskuelig og ret dårlig undskyldning for at være blevet afsløret i at drive populisme på et meget lavt plan.

Javel ja. Jeg gav dig definitionen af gavn øverst i min besked. At du mener det betyder noget andet kan jeg vist ikke gøre noget for at ændre, men du har tydeligvis noget indestængt vrede over Letbanen og jeg kan ikke finde ud af om det er det der er galt med mit indlæg eller at du ikke kender/er enig i betydningen af ordet gavn.

Letbanen løfter ikke i videre udstrækning nogen transportopgave i Århus, som ikke tidligere blev løftet på anden vis af tog og bus.

Skejby -> Lisbjerg -> Nye -> Lystrup undtaget?
Senest over dobbet så mange passagerer i offentlig transport ad Randersvej end da der var bybusser?

Så ja, jeg er ganske uenig i, at letbanen er til gavn for Århus; den er trafikalt set i meget stor udstrækning gammel vin på nye flasker betalt af Århus' skatteborgere. Havde letbanen været en succes, så havde det ikke været nødvendigt at hovsa-nedlægge 9 buslinjer for at få den til at løbe rundt økonomisk.

Aarhus har været i gang med at skære i busdriften længe før Letbanen. Da Rambøl turnerede Danmark med deres ulogiske "A-Bus" system nedlagde man både linjer og stoppesteder i en lind strøm, faktisk gjorde man betjeningen af det nordligste Aarhus så ringe at passagererne flygtede over i bilen, man fik timet det perfekt til Djurslandsmotorvejen så ikke et øje var tørt hos FDM. Men netop at nedlægge buslinier er da konsekvensen af at udskifte tilbuddet til noget, der er bedre - og uanset hvor sur du måtte være over det, så er de (stadig) glade for Letbanen i Aarhus.

De manglende penge havde politikerne kunnet hente hjem ved at opkræve et komforttillæg på letbanen, som man nu vil gøre det på metroen i København. Det ville kun være ret og rimeligt. Men næh nej; politikerne vil hellere genere en masse omegnsbeboerer ved at tage deres busbetjening fra dem, for at man kan opretholde den efterhånden mere og mere tyndslidt illusion om letbanen som et vellykket projekt til gavn for Århus.

Du har da helt tabt sutten. Har du sat dig ind i hvor meget mindre buskørsel "Nyt Bynet" medfører i København på grund af betalingsringen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak