Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Driftskoblinger i fremtiden? (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 9/9 2019, 17:56 (1662 dage siden) @ steenth


I "vinterkøreplanen" frem til august i år koblede Nordjyske Jernbaner en del i Hjørring. Et togsæt blev kørt til perron og toget fra Frederikshavn koblede så bag på det. Det der tog længst tid var at fjerne beskyttelseposerne fra koblingerne. Der var ingen restriktiv bremsekurve, da farepunktet lå ved ETCS stopmærket og ikke ved det holdende togsæt. Dvs. i princippet kunne toget fra Frederikshavn påkøre det holdende tog med mindst 20-30 km/t uden at ETCS greb ind.


Er du helt sikker her? Sådan en praksis er mig bekendt ikke tilladt (svar til at stille grønt signal til besat spor). Er perronerne i Hjørring ikke opdelt i flere ERTMS afsnit, netop for at kunne koble? Mener det indgik i de oprindelige krav.


Der er et ETCS stopmærk før sporafsnittet lige før perronen. I de Operationelle Regler står der:

"En sammenkobling er planlagt, når den udføres ifølge køreplanen.

Ved planlagt sammenkobling anvendes normal ruteindstilling hen til grænsen af det sporafsnit, hvor det holdende tog befinder sig. For at tillade kørsel ind i det sporafsnit, der er besat af det holdende tog, anvendes OS-mode."

Mvh
Steen

Der står yderligere følgende angående OS-mode:

"Du skal fremføre toget ifølge betingelserne for kørsel på sigt, så længe symbolet for OS-mode vises i DMI’et.
Når tekstbeskeden, ”OS følger” vises i DMI’et, skal du sikre dig, at alle hastighedsnedsættelser under 40 km/t gældende for den del af toget, der endnu ikke er omfattet af OS-kørtilladelsen overholdes. Hastigheden må ikke overstige 25 km/t, når beskeden vises ved kørsel fra en sporspærring eller et rangerområde."

Det svarer jo blot til et "forsigtig forbikørsel tilladt" uden at toget skal stoppe først, og ændre "status" fra tog til rangertræk.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
SJS D40

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak