EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)

af mpp, tirsdag 10. september, 2019, 13:05 (96 dage siden) @ Pyloriis

Der er givetvist en udfordring i at kompleksiteten ved vejprojekter ikke er lige så stor som kompleksiteten ved jernbaneprojekter.

Er det nu rigtigt?
Tror ikke en vejingeniør er enig med dig!
Det eneste komplekse ved jernbaner er større stationer.
Jordarbejde og broer / viadukter er enten det samme eller i mindre skala ved jernbaner end ved motorveje.

Kompleksiteten ved jernbaneanlæg skal tage højde for, at der er få alternative anlæg. Mellem Ringsted og Fredericia er der to spor. Mellem Ringsted og København er der 4 spor. Man kan ikke som på en motorvej lukke den ene side og lede folk af sideveje. Derudover skal jernbaner bygges til tungere tog og højere hastigheder. Motorveje følger også i langt højere grad terrænet end jernbaner der anlægges relativt lige og uden større kurver.

Samtidig er jernbanen jo så smart at man med det samme projekt kan opgradere banen i hele landet.

Jeg er dog fortrøstningsfuld. Mange af de projekter man har gang i er ved at blive færdige nu, og det kan give blod på tanden.

Der mangler da rigtig meget!

Det er rigtigt at der mangler meget. Der er på den anden side også meget der vil blive åbnet eller være klar til åbning i løbet af regeringsperioden:
Letbane i Odense
Metro i København
Ellokomotiver og nye tog til Hamborg
Signaler på IC3
Næstved–Køge–København
El på flere strækninger (er det Næstved/Kalundborg der er den næste).
Nye signaler på S-banen

Man vil samtidig også se nye strækninger være ved at blive bygget og snart klar:
Vestfyn
Hovedstadens Letbane
Nye fjern- og regionaltog vil starte med at blive leveret (eller i hvert fald bestilt)
Femarn vil være godt i gang

Derudover kan man beslutte:
Nye baner i Østjylland
Ny metro eller letbane i København

Det tager givetvist lang tid at bygge nogle af de her ting, men folk ved jo godt hvorfor det bliver bygget og nytten de skaber, når de er klar. I København er lejligheder de sidste mange år blevet solgt efter hvor tæt de vil være på den nye metro og det er noget man også vil kunne mærke effekten af med letbanen. På Vestfyn vil de små stationer få fornyet liv, når folk kan se at toget kan komme til at køre hver halve time uden at blive aflyst hele tiden. I Køge begynder man at kunne mærke effekten og nytten af den nye bane. Osv.

Med andre ord: man får masser af muligheder for at klippe røde snore i indeværende periode og jeg er sikker på, at der nok skal være muligheder for at beslutte flere anlæg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen