EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)

af steenth, tirsdag 10. september, 2019, 22:59 (95 dage siden) @ Togbus

Signalprojektet er ikke at spare på jernbanen. Man kunne sagtens få opgraderet det nuværende signalsystem for det projektbeløb.

Det er netop det man ikke kunne. Man valgte ERTMS/ETCS netop for det kan gøres væsentligt billigere. Signaler og interface til togkontrolsystem er væk fx. Derudover der ryddet op arkitekturen, så alt unødvendig gamle bindinger er væk.

Man kunne have anskaffet nye og moderne sikringsanlæg med alm. signaler og ATC - ATC vil være en ekstra dyr omkostning, da der skal være interface til det, samt installation. Men når man ikke modernisere regler, så man kan mere simpel arkitektur, så vinder man ikke specielt meget. Og det skal også tilpasses nationale regler. Det sidste også en mærkbar omkostning.

Det som koster i signalanlæg er kabling og den er der som bekendt ikke sparet på i signalprojektet. De fysiske ydre signaler er en mindre omkostning i forhold til de kabler som man partout vil lægge lige ved siden af sporene og som skal flyttes eller overgraves under arbejder i spor mm. Der hvor den store besparelse ville have være hentet ville ligge i trådløs teknologi fra centralapparatet (computeren) og ud til de ydre signaler, som enten kan være et trafiklys ved siden af sporet eller et trafiklys inde i førerrummer. Det er selvfølgelig meget simplificeret, for her er der ikke taget højde for sikkerhedssystemer som skal gribe ind hvis føreren ikke reagerer.

Der kan spares en helt del i kabling med det nye signalsystem når der ikke er signaler og togkontrolsystem. Og man kan ikke undvære strøm til sporskiftedrev.... og nødstrøm fylder godt i pladsen hytten....

Den gammeldags centralappart findes ikke i moderne sikringsanlæg, da et anlæg dækker masser af stationer. Man sætter på moderne sikringsanlæg en objektkontroller for hvert akseltæller, sporisolator, signal og sporskifte, som kommunikere med sikringsanlægget. Og de objektkontrollere er samlet i en hytte med et kontrolleret klima med bestemt temperatur og luftfugtighed, så man kan sikre stabil drift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen