Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Pyloriis, onsdag 11. september, 2019, 10:49 (1113 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

Så hurtigt går det nok ikke.
Men ja - det er formentlig den fremtid vi vil opleve om 20-30 år.
Bor man på landet tilkalder man en selvkørende bil og køres til station indenfor 10 km hvis det giver mening (=længere rejser).
Eller man ejer selv en selvkørende bil og benytter denne til småture (indkøb / sport etc.) eller familieture såvel i lokalområdet som i resten af landet.
Om vi vil se bilture rundt i HELE Europa - næppe med mindre distance / opladning / batteriskift bliver markant bedre end tilfældet er foreløbigt.
Her kan toget måske komme ind til billedet. Så tog rundt i Europa og selvkørende bil på destinationen eller fly ved ture syd for Alperne.

Så klart de ikke så benyttede "småbaner" / togstrækninger vil være under pres primært fordi de er dyre at servicere og holde kørende.

Men selv med selvkørende biler vil der være stort set de samme udfordringer som nu med pendlere til de større byer. Her - tror jeg - at toget kan spille en stor rolle hvis man er ude og planlægge ud fra denne strategi. Altså flere spor, hyppige afgange, komfortable tog etc. På slutdestinationen i de større byer vil man så kunne tage selvkørende biler til arbejde / sygehus / uddannelsessted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

DSB K503
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak