Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 11/9 2019, 15:14 (1651 dage siden) @ mpp

Jeg har også kun fået skimmet foredraget hurtigt, det er jo ret langt, så har ikke tid lige nu. Men tillader mig nu også at komme med lidt kommentarer til selvkørende biler.

Jeg tror heller ikke på 100% selvkørende biler. Der er simpelthen alt for meget der bliver for dyrt for samfundet i mine øjne, og jeg tror på det kommer til at gå langsommere i mange situationer!

Nuvel på motorveje og større veje kan der blive mange fordele ved at biler kan køre tættere og aflæse hinanden osv. Men det med at man bare bestiller en taxa der så henter en osv... Jeg kan ikke se det på nogen måde vil give mindre trafik... Der vil jo blive rigtig meget tomkørsel! Når det er sagt så vil rigtig mange også have deres egen bil... Det er jo ligesom også ens Ego... Man har en fed bil, eller man har bare sin egen... Man har faste ting liggende i sin bil, reservebriller, ekstra bleer til baby, og alt muligt andet man lige har med sig... For mange er bilen jo ens andet hjem hvor man "indretter sig"... Kommer man i ny bil hver dag fordi man bliver hentet og bragt så skal man have meget mere med sig osv.

Det er for nogen måske også lige meget, og for dem kunne det fungere... Men for mange er det også

Så til det tekniske... Ja teknologien udvikler sig stærkt osv. Men sne, regn, vejarbejder... Jeg tør ikke tænke på al den ekstra sikkerhed der skal til ved mindre vejarbejder... Skal der altid ved små vejarbejder stribes midlertidige gule striber.. Hvor meget ekstra koster det ikke samfundet at vedligeholde vejnettet så de selvkørende biler kan håndtere det.... Hvordan håndterer den forskellige typer midlertidige striber oven i de gamle så det hele ligner en idrætshal på kryds og tværs... Og så igen, hvad med de små veje... Ingen striber... Meget smalle veje. Møder man en traktor/mejetærsker kan man nogengange trække bilen halvt ud i grøften, og holde stille, andre steder er der dyb grøft så kan man ikke. Kan en computer aflæse en grøft om græsset er høj kant ned eller man kan køre ud i det? Eller skal samtlige veje måles op vurderes og indkodes... Nogle gange kan man jo se langt frem, at man skal møde noget og så bakker man ned i en indkørsel. Men andre gange kan man lure en plads i grøften man kan holde i. Det er aldrig samme sted. Der er mange tusinde km rundt i landet med små veje. Skal alt det programmeres ind... Bare at møde en alm bil nogle steder er en udfordring..

Så er der alt det med hvor skal bilen holde på en gårdsplads, indkørsel, virksomhed. Placerer den bilen fornuftigt eller skal man programmere bilen til at holde lige præcis der, hvad hvis en anden gæst er kommet og parkere der osv... Nej den kan måske fungere som supplement og altid holde sig på officiel større veje. Men jeg tror aldrig på at selvkørende biler bliver 100% overalt. Never. Det giver simpelthen ikke mening for mig at kode alle mulige scenarier ind. Der vil altid være et scenarie man ikke lige har tænkt over, hvor den så enten bare går i stå, kører langsomt, eller noget.

Og så er der det psykiske element ved at køre sin egen bil... Friheden. Følelsen af at man ikke bare er gods der bliver fragtet rundt. Men bare at køre ud i det blå i sin egen bil, og har verden for sin fødder... Bilen er måske nok et egoist transportmiddel. Men den kan meget andet end bare at fragte... Siger ikke at der ikke kan komme selvkørende taxaer, men 100% bliver det aldrig, det har jeg hvert fald meget meget svært ved at tro på. Men tiden må vise, tror bare der går rigtig mange år før det for alvor bliver noget man kan bruge til noget.

Man skal huske på at producenterne laver meget lobby arbejde, for de kan tjene pengene, men det er ikke dem der skal betale infrastruktur skal være i orden og lovgivning osv. I min verden var det bedre at politikere sagde stop, lad os stoppe op en gang. Vi har bedre ting at bruge vores begrænsede resourscer på i forhold til de mange timer det vil koste i jura, lovgivningsarbejde, og ikke mindst det praktiske ude i al infrastruktur.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak