Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 11. september, 2019, 23:46 (10 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

Det kan godt være lidt svært at tage denne slags meldinger alvorligt, fordi:

- De noget overoptimistiske forudsigelser om selvkørende biler er ofte blevet fremsat af enten businessfolk med en måske kun begrænset indsigt i den indtil videre højst mangelfulde teknologi, eller af jublende teknologiidealister, som vender det blinde øje til problemerne med selvsamme, fordi det er deres "lille barn"

- I den aktuelle video på grund af at han argumenterer for sin disruption-teori med eksempler fra alle mulige andre industrier end olie- og bilindustrien. I olie- og bilindustrien har denne mekanisme været sat ude af kraft i mere end 100 år, fordi "nogen" ikke har ønsket nogen ændring i den måde, som vi har fået strøm i stikkontakten på eller transporteret os på. Det bliver ikke før at denne "jernhånd" må give slip på sit "monopol" på at levere sin meget forurenende business til en energihungrende verden, fordi batterierne trods deres modarbejde bliver tilstrækkeligt gode til brug i biler - og det er netop hvad olie- og bilindustrien frygter allermest og gennem de seneste 100 år har gjort sit bedste for at modarbejde og undgå

- Når (især) transportsektoren "disrupter" i retning af flere EV-køretøjer, så bliver det ikke et skridt direkte mod selvkørende biler af kategori 5, for her ligger begrænsningen i øjeblikket i computernes - som er baseret på halvledere og lineære algoritmer - yderst begrænsede "intelligens" og mangel på menneskelig intuition og menneskelig evne til lynhurtig ræsonnement. Det kommer sandsynligvis til at kræve kvantecomputere eller en helt anden type computere, som i sin funktionsmåde minder mere om vores egen fantastiske, biologiske computer, for at kunne hamle op med denne

- Selv hvis al vejtrafik foregik med EV-køretøjer, så løser det kun to problemer, nemlig den lokale luftforurening og støj. Resten af problemerne ved individuel vejtransport består - f.eks. trængsel på vejene, parkeringsproblemer i byerne, forureningen med mikroplast i vores vandløb, hidrørende fra slitagen på bildæk, samt energiforbruget pr. personkilometer eller pr. tonkilometer ved godstransport, og indenfor godstransport på lastbil består alle øvrige problemer ligeledes - svindel med køre/hviletid, social dumping, overlæs, slitage og sporkøring på vejene, rystelser i husene langs med vejene, fartoverskridelser, ulykker pga. uopmærksomme, overtrætte eller berusede chauffører, etc.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen