Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Historisk jernbaneinteresse: Valby Gasværk (Generelt)

af ValbysHistorie, 12/9 2019, 17:26 (1659 dage siden)

Kære alle,

Jeg er meget interesseret i Kbh's historie. Mest gennem industrialiseringen og med højest fokus på Valby. Hvis man interesserer sig for denne periode, og dens impact, så kommer man ingen vegne uden respekt for viden om jernbanerne. Så jeg vil vove mig ind i hjertet af dansk jernbaneviden, og håber nogle af jer kunne finde fornøjelse ud af, at hjælpe mig med at forstå tingenes rette sammenhæng.

For tiden er jeg dybt neddykket i Valby Gasværks historie. Værket var aktivt fra 1907-1963 og slutningen på det hele, blev den forfærdelige eksplosion i 1964. Men den historie er relativt godt dokumenteret og fortalt, så jeg er mere på jagt efter informationer om værket i dets aktive periode. En rigtig nyttig bog har været Bent Jacobsens "Kultog til Gasværket". Men jeg sidder stadig tilbage med nogle spørgsmål, som jeg vil prøve at stille herinde. Mon ikke om nogle af Jer ligger inde med informationer eller svar - det håber jeg i hvert fald.

Det spørgsmål som krøller mig fuldstændig lyder således... Når man ser på sporplanen fra havnen, så ankommer kultoget fra havnen og kører over Retortvej i en højde på prox 4 meter. Efter broen kører den nedad en rampe til den når gasværkets grundhøjde. Så holder den stille lidt, sætter gearet til modsat retning, og tumler hele skidtet op ad en sekundær rampe, indtil den svinger rundt i værkets store østlige bue, så den kan ende ved retorten i prox 6-8 meters højde. Kan ikke huske de præcise højder, idet bogen ligger derhjemme, og jeg er "fanget" i mit sommerhus ;-)

Anyways. Med min sparsomme viden om godsdrift på skinner, så er det mig en mindre gåde, hvorfor de ikke fandt en løsning, der holdt kultoget oppe i højden, da losningsprocessen lå umiddelbart efter toget ankom til gasværket. Nedkørslen til grundarealet kunne sagtens være placeret, så det ikke influerede på at man holdt toget oppe på rampen i hele den indledende losning.

Er der mon nogle der kan hjælpe med dette lidt sære spørgsmål? Har det noget at gøre med en historisk udvikling af værket, så man er blevet "fanget i sin egen udvikling". Har det noget med kullene og trafiksikkerheden på Vigerslev Alle at gøre? Eller er der noget jeg har misforstået i alt dette...?

Venlig hilsen
Dennis


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak