Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forlængelse af S-tog fra Hillerød (Generelt)

af tgpsen, 12/9 2019, 23:30 (1659 dage siden) @ William Skov

Næh, lad os nu få koblet Gribskovbanen sammen med Frederiksværkbanen. Det vil give yderligere forbedret offentlig trafik i Nordsjælland.

Nix. Del af Frederiksværkbanen sammen med Fredensborgbanen til en Ring 6 bane.
Således. (jeg har glemt at tegne Helsingør - Gilleleje - Kagerup med)


Jeg vil gerne spørge om hvorfor din linjeføring absolut skal krydse Roskilde fjord to gange, når man kan lave en meget mere direkte linjeføring?

Jeg har et kort med en mere direkte Ring 6 bane.
Grunde til at lade Ring 6 banen krydse Roskilde Fjord 2 gange:
1) Access til Frederikssund
2) Benyttelse af den gamle Midtbanes tracé.
3) Eksisterende baner mødes 'regulært', alle forsøg på direkte Ring 6 Roskilde - Hillerød ender i noget rod mht. Frederikssundbanen.
3) Station i Frederikssund sammen med højhastighedsbane København - Vallensbæk - Frederikssund - Hundested - Nykøbing Sjælland - Odden - Ebeltoft - Århus. Frederikssund bliver skiftestation for passagerer mellem Jylland og københavnske forstæder.

Jeg har tiltænkt det som et togsystem Køge - Roskilde - Hillerød - Helsingør. Uden kørestrøm.

Med kørestrøm og HH-forbindelse er bedre; alternativ rute Sverige - Tyskland (Næstved - Ringsted - Roskilde - Hillerød - Helsingør - Helsingborg), Køge - Roskilde kan bruges til at skifte mellem den rute og ruten Næstved - Køge - Ellebjerg - Malmø.


Har du en ide om dine streger på kortet rent faktisk kan gennemføres økonomisk eller er det udelukkende drømmeri? (Hvilket der ikke er noget galt i.)

Jeg forestiller mig at man som sædvanlig underdimensionerer Samsø-broen. Derudover vil Nordsjælland blive sur over manglende direkte forbindelse til Jylland, Århus over at Samsø-broen trækker Århus' centrum mod Odder, og Ålborg vil blive opmærksom på en tidsbesparelse ved en forbindelse over Djursland. Så der skulle komme en mulighed efter Samsø-broen er bygget. Bemærk at allerede udførte projekter er døde i offentlighedens øjne, ingen forlanger pengene tilbage på en opført bro. Dernæst er en enkelt forbindelse mellem Sverige og Tyskland sårbar (sml. Rastatt-incidenten) så Ring 6 har en chance.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB PR930

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak