Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forlængelse af S-tog fra Hillerød (Generelt)

af tgpsen, 13/9 2019, 12:31 (1658 dage siden) @ William Skov

Næh, lad os nu få koblet Gribskovbanen sammen med Frederiksværkbanen. Det vil give yderligere forbedret offentlig trafik i Nordsjælland.

Nix. Del af Frederiksværkbanen sammen med Fredensborgbanen til en Ring 6 bane.
Således. (jeg har glemt at tegne Helsingør - Gilleleje - Kagerup med)


Jeg vil gerne spørge om hvorfor din linjeføring absolut skal krydse Roskilde fjord to gange, når man kan lave en meget mere direkte linjeføring?

Jeg har et kort med en mere direkte Ring 6 bane.
Grunde til at lade Ring 6 banen krydse Roskilde Fjord 2 gange:
1) Access til Frederikssund

Folk fra Frederikssund kan skifte i Ølstykke

Folk fra Ølstykke kan skifte i Frederikssund.

2) Benyttelse af den gamle Midtbanes tracé.

Det er faktisk ikke mange steder at den gamle trace kan benyttes, så merudgiften ved at lade den krydse fjorden og benytte gammel trace er ikke samlet set billigere end min foreslåede linjeføring.

Uenig. Se kort.

3) Eksisterende baner mødes 'regulært', alle forsøg på direkte Ring 6 Roskilde - Hillerød ender i noget rod mht. Frederikssundbanen.

Det går da fint med en vinkelret krydsning i Ølstykke.

Men det går så ikke med mindre benyttet rute-veksel, f.eks. gods til Frederiksværk.

4) Station i Frederikssund sammen med højhastighedsbane København - Vallensbæk - Frederikssund - Hundested - Nykøbing Sjælland - Odden - Ebeltoft - Århus. Frederikssund bliver skiftestation for passagerer mellem Jylland og københavnske forstæder.

Det sker ikke. Hvis Kattegat-forbindelsen bliver til noget bliver det over Kalundborg.

Cirkulært. Som jeg skrev forestiller jeg mig en Odden-forbindelse efter en Samsø-forbindelse.
5) Bane til Hornsherred, pendling etc
6) Skiftestation Frederikssund mellem højhastighedsbane og både Frederikssund-S-tog og Ring 6 bane

Jeg har tiltænkt det som et togsystem Køge - Roskilde - Hillerød - Helsingør. Uden kørestrøm.

Med kørestrøm og HH-forbindelse er bedre; alternativ rute Sverige - Tyskland (Næstved - Ringsted - Roskilde - Hillerød - Helsingør - Helsingborg), Køge - Roskilde kan bruges til at skifte mellem den rute og ruten Næstved - Køge - Ellebjerg - Malmø.

Men inden HH-forbindelsen bliver besluttet er det rigeligt uden kørestrøm og med batteritog. Hvis/når den besluttes kan banen så udbygges til dobbeltspor og med kørestrøm.

Ja, Ok.


Har du en ide om dine streger på kortet rent faktisk kan gennemføres økonomisk eller er det udelukkende drømmeri? (Hvilket der ikke er noget galt i.)

Dernæst er en enkelt forbindelse mellem Sverige og Tyskland sårbar (sml. Rastatt-incidenten) så Ring 6 har en chance.

Se ovenfor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak