Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor kører S-tog Linje E til Holte og ikke Birkerød? (Generelt)

af KKLD, 15/9 2019, 13:23 (1678 dage siden) @ steenth

Generelt, så er køreplan for S-tog lagt hvor der er størst behov. Det er for øjeblikket også svært at at udvide driften, da der mangler materiel.Og der kommer først klare forbedringer, når der kommer nye S-tog.

Holte station har 3 spor og så vidt jeg husker bliver det midterste spor brugt til at vende Linje E og samtidigt have plads til at Linje A kan fortsætte ugeneret.
Men Birkerød har også 3 spor. Så hvordan kan det være, at det ikke kører 1 station længere og aldrig har gjort det, så vidt jeg ved?

Der skal være mere trafik for at det kan betale sig. Holte er indrettet til at vende S-tog, mens spor 3 i Birkerød er et gamle overhandlingsspor.

Givet Linje A vender i Hillerød og E i Holte, så ville det vel også være muligt at forlænge Linje H fra Østerport til Birkerød? Det vil vel også hjælpe på røret da Linje H optager plads men kører næsten tomt forbi Vesterport og Nørreport i retningen mod Østerport, selv i myldretiden.

Behov beslutter. Linje H bruges mest imellem Flintholm og Herlev og Østerport er et godt sted at vende. Men det var bedre at man kunne vente på Carlsberg Station. Det er et projekt klar til beslutning til og DSB har det høj på ønskelisten. Det vil kunne give 10 minutters drift på linje H imellem Carlsberg og Frederikssund. Derudover er ikke plads til endnu en linje ved Holte. Linje A har en linje E 2 minutter efter sig i Hellerup og inden den når Holte har den indhente den forrige linje E. Dvs de hurtige tog kan lige være imellem 2 stop-tog.

Mvh
Steen

Hvordan blev overhalingssporet brugt? Jeg husker ikke at der har været en køreplan hvor der blev overhalet ved Birkerød?

Mht. Linje H så ville den vel kunne springe nogle stationer over mod Hillerød så der var plads til det. Måske det så ville give mening at lave lidt om på standsningsmønstret på Linje A og E. Heldigvis er der CBTC så togene kunne også køre tættere på hinanden når de mødes ved Holte/Birkerød. Ellers så kunne Linje H vel bare kun forlænges til Lyngby, for der er også 3 spor og dermed mulighed for at vende.

Mht. vendespor ved Carlsberg, ville Linje H så kun køre dertil og ikke til Østerport? Det ville nok ikke være så populært for dem der skal ind til byen?

Ville det ikke være smartere at forlænge Linje C fra Ballerup til Frederikssund? Især nu hvor der også kommer en ny station i Vinge, og så røret ikke skal belastes yderligere. Det kræver vist et ekstra endespor i Frederikssund, medmindre CBTC kan gøre underværker?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak