Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor kører S-tog Linje E til Holte og ikke Birkerød? (Generelt)

af steenth, 16/9 2019, 08:50 (1682 dage siden) @ KKLD

Hvordan blev overhalingssporet brugt? Jeg husker ikke at der har været en køreplan hvor der blev overhalet ved Birkerød?

Der er ikke altid det står i den køreplan, som er offentliggjort. Eller der kan bruges af overhandling af arbejdstog e.lign.

Mht. Linje H så ville den vel kunne springe nogle stationer over mod Hillerød så der var plads til det. Måske det så ville give mening at lave lidt om på standsningsmønstret på Linje A og E. Heldigvis er der CBTC så togene kunne også køre tættere på hinanden når de mødes ved Holte/Birkerød. Ellers så kunne Linje H vel bare kun forlænges til Lyngby, for der er også 3 spor og dermed mulighed for at vende.

Linje A og E har optaget pladsen... så der ikke plads til flere tog imellem Hellerup og Holte. Evt kunne der vende tog på Lyngby - det sker. Men forlængelse af linje H kræver mere materiel.... CBTC kan ikke ændre på, at de fysiske plads er optaget.

Mht. vendespor ved Carlsberg, ville Linje H så kun køre dertil og ikke til Østerport? Det ville nok ikke være så populært for dem der skal ind til byen?

DSB vil køre hver 20 minut til Østerport og 20 minut kun til Carlsberg. Men de fleste passager på Frederikssundbanen skifter på Vanløse og Flintholm - så det er ikke så mange det går ud over.

Ville det ikke være smartere at forlænge Linje C fra Ballerup til Frederikssund? Især nu hvor der også kommer en ny station i Vinge, og så røret ikke skal belastes yderligere. Det kræver vist et ekstra endespor i Frederikssund, medmindre CBTC kan gøre underværker?

Kære KKLD - du skal lære ordet behov... Der er ikke behov for flere tog vest for Ballerup, men en bedre køreplan. Vinge får ikke i mange noget stor passagerantal - selvom det bliver færdig til næste år, så kan det være at åbningen bliver udskudt til at der kommer flere arbejdspladser og beboer i området. Køreplanen på hverdage er dårligere end weekend-køreplanen, hvor der er ren 10 minutters drift, mens på hverdage dækkes med linje C og H, som kører med 2 minutters mellemrum imellem Østerport og Vanløse. Når linje C til Frederikssund er kørt fra Vanløse, så er der 18 minutter til et tog til en station vest for Ballerup. Det er det reelle problem, som kunne løses med et vendespor på Carlsberg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak