Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvorfor kører S-tog Linje E til Holte og ikke Birkerød? (Generelt)

af Ove Nygaard, 16/9 2019, 17:28 (1677 dage siden) @ KKLD

> Hvordan blev overhalingssporet brugt? Jeg husker ikke at der har været en køreplan hvor der blev overhalet ved Birkerød?
>

Det kan jeg svare på.;-)

Jeg var ved forsvaret i Høvelte i 1955 - 1957, Høvelte Telegrafkaserne og Høveltegård, og da benyttede vi Birkerød til ud- og hjemrejse på vore sparsomme "orlovsdage". Overha(nd)lingssporet :-D var af og til i brug til godstog, idet Birkerød kunne modtage og afsende vognladningsgods. Der var også en livlig godstrafik til/fra Hillerød, der jo er/var udgangsstation for baner til Tisvildeleje/Gilleleje samt ikke mindst Frederiksværkbanen, som havde en pæn godstrafik. Og selv "Lille Nord" havde godstrafik til/fra Fredensborg. Vi "banefolk", som var indkaldt til Telegrafregimentet, vovede os af og til på besøg i kommandoposten med sit "Siemens & Halske sikringsanlæg", der lå i en karnap ud mod perronen, og stationsforstander Diechmann tog pænt imod os i fuld uniform og med "wienerbrødsdestinktioner" på skuldrene, som indikerede, at Birkerød station var placeret i 5. lønningsklasse!:-) Ja, og så var persontogene, som gik hver time, fremført af den navnkundige S-maskine, som kunne køre med "Tender forrest" med strækningshastigheden, 90 km/t. Nå, undskyld, "det er jo en gammel historie", men forklaringen om det tredje hovedspor er stadigvæk gældende, såvidt jeg ved!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1443
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak