Test Vectron ETCS? (Generelt)

af steenth, onsdag 18. september, 2019, 23:32 (409 dage siden) @ esni

Det ser mere ud til at det bliver DSB, som får gavn af arbejdet, som Hector Rail gør for Siemens.


Det er vel en del af DSBs samlede betaling til Siemens for levering af lokomotiverne?

Siemens skal have godkendt typen for kunne levere de ønsket lokomotiver. Hector Rail har købt deres lokomotiver for at de kunne kører i Danmark og Siemens vil vel også gerne sælge lokomotiver til andre end DSB og Hector Rail til andre.

Denne Vectron har også udstyr til Sverige(!) og er derfor ikke 100 % mage til DSB Vectrron, som ikke er bestilt med den mulighed. Desuden kunne det tænkes at DSB ønskede/var forpligtet til at bruge Alsthoms ETCS onboard, og Hectors Vectron kunne være leveret med Siemens onboard, ligesom den Vectron der testede overgang fra Dk-STM til SE-STM under ETCS.

DSB er ikke forpligtet til at bruge Alstrom udstyr til nye tog. Den aftale, som er på mobil udstyr i signalprogrammet, er til gamle tog, hvor projektet betaler DSB's, Arrivas, og privatbanernes udgifter - dvs passageroperatører som kører som offentligt transport. Andre operatører kan også købe udstyr på den rammeaftale. Men det har de indtil nu ikke gjort.

Og testen med Vectron med ETCS DK-STM og SE-STM var noget Siemens selv stod for - de vil gerne have mulighed for at sælge deres udstyr. Og at Vectron til Hector Rail og DSB er lidt forskellige omkring udstyr er tilpasning til den enkelt kunde uden behøver at rykke på, at det er det samme type lokomotiv. Der er et hav af mulige varianter inden for den samme ramme tilpasset, hvor en leverance af lokomotiver skal køre.

Summa summrum:
Er både Hector-Vectron og DSB-Vectron med Siemens ETCS onboard?

Sandsynligvis ja.

Kan de 'dele' first of class, selvom DSB-Vectron ikke er udstyret til Sverige?

First of class er ikke relevant her - det er mere relevant for de tog, som skal ombygges. Lokomotiverne har ETCS fra starten af med tilhørende godkendelser. Det er nye lokomotiver, som udstyres efter kundes behov.

Har den nævnte Vectron rangermodul (evt dobbelt som i Finland) ?

Hector har købt med last mile udstyr til deres lokomotiver.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen