Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik (Generelt)

af esni, Frederikssund, fredag 20. september, 2019, 15:16 (26 dage siden) @ Peter Christensen

Inden da var der et mix af 2.g og 3.g s-tog og der var da vist også lidt forskel i 2.g s-togene, var der ikke?

Jeg husker ikke de store forskælle på 2.g S-tog. Bevares der var lidt med indretningen i MU kontra MM, men rent teknisk var de temmelig ens.
Som i alle flåder var der nogle outsidere hvor etellerandet skulle forsøges.

3.g S-tog havde traktionudrustning fra GEC og ASEA. Det kniber mig at huske hvem der endte med kører til sidst. Grundet luftaffjedringen, så gyngede de noget hvis sporet ikke var helt godt. Det føltes ikke nødvendingvis ubehageligt inde i toget, men udefra kunne gyngeriet tydeligt ses.

Men de var i særklasse de mest komfortable tog DSB har haft. Komforten for siddende passagerer var helt fantastisk

Omvendt, der skulle ikke laves voldsomt meget om i værkstedet. Både 2.g og 3.g havde bogier, så princippet med bogieskift og kran (til at løfte vognkassen) kunne bruges begge steder.
Meget værre med 4.g, for der var enkeltaksler, så der måtte bygges en helt løftegade for at skifte hjul på dem.

Men ja, både 2.g og 3.g kørte sammen i en del år. Det tog også en tid inden alle 4.g s-tog var leveret, således at 3.g kunne skrottes.

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
LNJ SM13 1
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen