Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik (Generelt)

af esni, Frederikssund, 20/9 2019, 15:16 (1677 dage siden) @ Peter Christensen

Inden da var der et mix af 2.g og 3.g s-tog og der var da vist også lidt forskel i 2.g s-togene, var der ikke?

Jeg husker ikke de store forskælle på 2.g S-tog. Bevares der var lidt med indretningen i MU kontra MM, men rent teknisk var de temmelig ens.
Som i alle flåder var der nogle outsidere hvor etellerandet skulle forsøges.

3.g S-tog havde traktionudrustning fra GEC og ASEA. Det kniber mig at huske hvem der endte med kører til sidst. Grundet luftaffjedringen, så gyngede de noget hvis sporet ikke var helt godt. Det føltes ikke nødvendingvis ubehageligt inde i toget, men udefra kunne gyngeriet tydeligt ses.

Men de var i særklasse de mest komfortable tog DSB har haft. Komforten for siddende passagerer var helt fantastisk

Omvendt, der skulle ikke laves voldsomt meget om i værkstedet. Både 2.g og 3.g havde bogier, så princippet med bogieskift og kran (til at løfte vognkassen) kunne bruges begge steder.
Meget værre med 4.g, for der var enkeltaksler, så der måtte bygges en helt løftegade for at skifte hjul på dem.

Men ja, både 2.g og 3.g kørte sammen i en del år. Det tog også en tid inden alle 4.g s-tog var leveret, således at 3.g kunne skrottes.

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
DSB MH337Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak