Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her har de droppet letbanen (Generelt)

af ThomasTT, 21/9 2019, 12:38 (1641 dage siden) @ andersj

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.


Variobahn kan kun køre 80 km/t, så man får ikke meget ud af at opgradere hastigheden.


Frit fra hukommelsen ville de under 30 minutter ved at lukke omkring 5 meget små stop og så øge hastigheden på steder, hvor det går meget langsomt.


Jeg kender ikke forholdene så godt, men den afgørende begrænsning er afstanden mellem krydsningsstationer. Ved kvartersdrift skal man jo krydse hvert 7,5. minut. Det ser ud til nogenlunde at passe i dag, så ved højere hastighed vil man ikke få hurtigere rejsetid, men blot mere luft i køreplanen.

Altså det var ret seriøse planer, så jeg er sikker på, man har haft styr på krydsninger. Ideen var een station i hver by, mere som en normal jernbane. Det er jo et bizart produkt af historien, at to nogenlunde lige store og ens beliggende ift Aarhus historiske stationsbyer som mårslet og stilling i dag har hhv 3 og 0 stationer.

Jeg ved ikke om planerne officilet er droppet, men det er klart ikke på nogen dagsorden nu, hvor det altdominerende problem er at man slet ikke kan finde ud af at drive den bane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak