Så rammes togpassagererne på Sjælland påny (Jernbanen i dag)
Det er ikke alle passagerer der har en eller to biler min familie f.eks har kun en bil og den bruger min kone fordi hun har skiftende arbejdstider. Så det er mig der bruger kollektiv trafik til arbejde (undtagen når jeg cykler) jeg syntes for i øvrigt at i de perioder der har været togbus da har det da kørt nogenlunde hæderligt, ikke samme komfort som togkørsel men det går an.
Nej vi er alle forskellige, og nogen har slet ingen bil - men anskaffer sig så en, fordi de ikke kan få tingene til at hænge sammen med den uregelmæssige togdrift. Og der tror jeg så, at det er nemmere at få passagerer tilbage, hvis man altså efter en årrække kan stole på togtrafikken. Passagerer som har vidst, at de næste 2-3 år så er det togbusser - og i den periode kan "jeg" godt leve med at køre i en brugt, billig bil til/fra job - for det er trods alt bedre end bus. Modsat i dag, hvor de ikke ved, hvornår de får togdriften tilbage, og derfor køber en bil, der skal slides op inden de igen overvejer toget. Hvis nogensinde.Jeg har ingen bil, da jeg ikke har følt det har været nødvendigt, eftersom jeg bor og arbejder i København. Næste år rykker min arbejdsplads så også ud i provinsen, og så har jeg reelt kun to muligheder. Anskaf bil eller skift job. For jeg ved ikke, hvornår der kommer regelmæssig togdrift, så jeg kan passe mit job og stadig have lidt fritid. Og jeg vil slet ikke udsætte mig selv, kolleger eller kunder for mig, når jeg har brugt 2 timer i en bus.
Men du rammer så ind i nogle helt andre strukturelle problemer med arbejdsmarkedet. Hvor skal man lige pludselig finde tusinde af specialiserede banearbejdere og hvad skal de lave bagefter? Det handler jo også i høj grad om en jævn fordeling af ressourcerne. Selvfølgelig kan man hente en del fra udlandet, men allerede med det aktivitetsniveau der er nu må Banedanmark enten udskyde projekter eller hente fagpersonale fra bl.a. Vejdirektoratet. Den nye station i Hjørring Øst skal Nordjyske Jernbaner bygge, selvom det er på Banedanmarks infrastruktur og for delvist statslige midler.
--
Mvh Anders