Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her har de droppet letbanen (Generelt)

af tgpsen, 21/9 2019, 16:49 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland

Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak