Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ? (Generelt)

af Pyloriis, 22/9 2019, 09:36 (1671 dage siden) @ Niels Munch

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.

Så kan DSB blot sælge bygningerne!
Fair nok at andre kan indrette sig.
Måske DSB ville stå sig ved helt at flytte stationen udenfor byen.
For noget midtpunkt for liv i byen har ikke deres interesse!

Så mon ikke vi kan blive enige om at jernbanestationer idag (pånær måske Hovedbanegården og Aarhus banegård) er øde steder som ikke giver byliv længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak