Mit forslag til forbedring af Kystbanen baseret på rapporter (Generelt)

af mpp, søndag 22. september, 2019, 23:06 (76 dage siden) @ mikedk2100

Ja, man vil skulle lave om på samtlige perroner og man vil således ikke kunne køre andre tog end s-tog på Kystbanen, hvis man ændrer den til s-tog. Man kan så på den anden side så også sagtens købe nogle tog der matcher s-tog på alle tekniske parametre til at køre på Kystbanen, hvilket nok vil være smartere og billigere. Syd for hovedbanen på vil de tog så skulle køre videre og der vil det måske så ikke være det helt rigtige materiel og som med så meget andet skal der så laves en afvejning af fordele og ulemper der.

I alle tilfælde er det at lave Kystbanen til S-tog nok et tog der er kørt (pun intended). S-banen er i stort omfang blot de gamle skinner der er blevet elektrificerede (bortset fra Køge Bugt, der er nyanlagt). Kigger man på historien for elektrificering af banenettet i Danmark blev stort set hele det nuværende s-togsnet omlagt til eller bygget som s-tog før man begyndte at elektrificere fjernbanen – herunder Kystbanen, der jo netop blev elektrificeret som en af de første strækninger. Der kunne have været et tidspunkt hvor det gav mening at have bygget mere bane som s-bane (f.x. metroen fra Vanløse og banen til Tårnby og Lufthavnen), men den tid er nok passeret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen