Førerløs tog med mobil 5G (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 23. september, 2019, 07:08 (24 dage siden) @ steenth

Det giver god mening at toget kan køre selv mellem stationer og så på stationer blive fjernstyret hvis det er nødvendigt. Det gør de i hvert fald noget lettere at lave en løbende udrulning af selvkørende tog.

ERTMS/ETCS får ATO - Automatisk Train Operation - ved den næste større opdatering af spefikationerne. ATO gør at toget selv køre ind på en stationer og stopper det planlagte sted. I første omgang med en lokomotivfører, som er GoA 2. Det er er allerede i drift nogle få steder.... det er kun et spørgsmål at få det ind i specifikationerne. Og man kan gå i gang med GoA 3 og 4... så man kan komme igang til at kører uden lokomotivfører som næste trin.

Nu er der nok andre og vigtigere udfordringer med ERTMC/ETCS der skal løses, før ingeniør-drømmen om førerløs drift kan blive til virkelighed.

Førerløs drift er grundlæggende nogen pjat, som kun er opfundet fordi man kan det, og det skaber en masse dejlige ingeniør og konsulenttimer for de forskellige deltagerer i projektet. Hvor mange passagerer efterspørger f.eks. førerløs drift ?

Konsekvenserne af delvis førerløs drift, kan jo bl.a. ses ved CBTC systemet på S-banen, hvor specielt nedbremsningen giver store problemer - og længere rejsetid, sammenlignet med drift med fører - er det dette drømmescenarie som vil skaffe flere kunder i butikken ?

Allerede ved dagens ERTMS/ETCS er bremsekurverne så flade, at den køretids besparelse der kunne opnås ved systemet stort set bliver ædt op af langsomme ned bremsninger - hvilket nok ikke bliver bedre ved ren førerløs drift.

Om 10-20 år vil stadig flere af samfundets funktioner blive overtaget af 'robotter', arbejde der i dag udføres er ansat personale. Hertil vil førerløs drift medfører at endnu flere personer ikke længere har et job at udfører, men der skal i stedet 'opfindes' nye job - så var det måske bedre at beholde føreren i toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen