Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her har de droppet letbanen (Generelt)

af tgpsen, 23/9 2019, 08:46 (1639 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland


Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).


Det er naboerne til jernbanen der vil have den ud, ikke brugerne. Vigtig forskel, men heldigvis vejer brugernes behov tungere, og naboerne "kompenseres" med støjværn.

Ikke i det her tilfælde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varbergstunneln
'Motståndare till tunnelprojektet vill i stället att järnvägen dras öster om staden och att en ny järnvägsstation byggs där, på samma sätt som gjorts i grannstaden Falkenberg.[1]'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falkenbergs_station
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laholms_station
'Hallandstrafiken har busstrafik mellan stationen och busstationen som ligger 200 meter öster om Stortorget i Laholm.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5stads_station
'Den nya stationen ersatte och fick samma namn som den gamla stationen vid den tidigare linjesträckningen över Hallandsåsen. Den stationen invigdes 1885 och låg närmare centrala Båstad.
...
I april 2017 kritiserades stationen av DHR för bristande tillgänglighet och lång gångväg.[4][5][6]'


https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung#D%C3%A4nemark_und_Schweden
'Die Landesplanerische Beurteilung vom 6. Mai 2014 zum Abschluss des Raumordnungsverfahrens (ROV), in der ein teilweiser Neubau entlang der A 1 beschlossen wurde, lässt erkennen, dass Personennahverkehr nicht mehr über die Schiene abgewickelt werden soll. Der Neubau würde zwar, trotz stark ansteigendem Güterverkehr, zusätzliche Züge für den Öffentlichen Personennahverkehr zulassen, aber es wird auch die Stilllegung der Bestands-Trasse (bisherige Bahnstrecke weiter östlich an den Küstenorten) geplant. Das bedeutet, dass die neue Strecke auch im Personenverkehr vor allem der Verbindung der entfernteren Großstädte dient und nicht der Verbesserung (oder Erhaltung) des Nahverkehrs, einer wichtigen Vorbedingung für den versprochenen wirtschaftlichen Aufschwung Ostholsteins durch das Projekt.'

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_L%C3%BCbeck%E2%80%93Puttgarden#Planungen_f%C3...
'Das Land Schleswig-Holstein leitete am 9. Januar 2013 das Raumordnungsverfahren für den Ausbau der Hinterlandanbindung zur Festen Fehmarnbeltquerung ein.[7][8] Nach dem Ergebnis des Raumordnungsverfahrens vom 6. Mai 2014[9] soll eine Neubaustrecke von etwa 55 Kilometer Länge nahe der Autobahn A 1 mit Umfahrungen der Gemeinden Ratekau, Lensahn und Großenbrode gebaut werden. Diese und der Streckenabschnitt auf Fehmarn sollen für 200 km/h ausgebaut werden.[10] Die vorhandene eingleisige Strecke soll nach deren Fertigstellung (geplant 2030) stillgelegt werden.[11]'


Hvad er egentlig din pointe? Det virker som tilfældigheder taget ud af sammenhænge.

Citaterne skal dokumentere hvad jeg nævnte i en tidligere post, at 'nogen' ønsker at flytte stationer ud af byerne, eksemplificeret ved den svenske Västkustbana og den tyske bane mellem Puttgarden og Lübeck. Det burde være tydeligt. I et af eksemplerne i Sverige havde man alligevel så valgt at bygge en tunnel.

Selvfølgelig kan du henvise til at "nogen" vil have en station ud af byen.

Jeg undrer mig over at det er trenden.

Er der nogensinde bygget en tunnel uden at nogen hellere ville noget andet?

Men her synes ud-af-byen at være trenden.

Man har undersøgt det her i Sverige baseret på en stribe byer, og konklusionen er at de centrale beliggenheder er bedst.

Men det følger de jo ikke.

Det er bare nogle gange et dilemma, hvis man har en enkeltsporet bane og med godstog. Skal man flytte ud eller bygge en milliardtunnel? Alt kan selvfølgelig blive for dyrt. I nogle tilfælde er den centrale beliggenhed heller ikke altid så central endda,

I de tilfælde jeg nævner var beliggenheden central.

hvis den ligger opad en havn eller underudviklede gamle industriområder,

I byerne på Sveriges vestkyst ligger bycentrene nær havnen.

og man omvendt kan nyudviklet omkring en ny station, hvilket alle de svenske byer forsøgte.

Nævn dem.


I relation til Aarhus er der intet dilemma. Der er voldsom byudvikling i og omkring stationen og en ny placering vil være markant dårligere.

Jeg blandede ikke Århus ind i det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB C706

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak