Mit forslag til forbedring af Kystbanen baseret på rapporter (Generelt)

af tgpsen, torsdag 26. september, 2019, 12:47 (77 dage siden) @ P.Jensen

1. De forbindelser som nævnes og kan benyttes fra Helsingborg mod Stockholm er enkeltsporede - en eller to af dem på privatbane niveau.

Skånebanan er hårdt belastet.

Spor ud mod nord fra Helsingborg er enkeltsporet igennem bymæssig bebyggelse og befares med meget lav hastighed.

Godstog kører ikke den vej.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nebanan#Godst%C3%A5g


2. Hvordan skal Helsingør forbindes med Helsingborg?

I følge de oprindelige forslag ved en dobbeltsporet tunnel til persontog mellem Helsingør og Helsingborg, og en enkeltsporet og motorvejstunnel til gods mellem Snekkersten og syd for Ramlösa.

Dybden af Øresund mellem de to byer er op til 40 meter og det er nok derfor at man tilbage i tiden (betænkning fra 1962) ville flytte forbindelsen nordpå fra Teglstrup til Sofiero. Men så kommer forbindelsen ikke ind til Helsingør eller Helsingborg.Søkort Der er kun 4 km mellem Helsingør og Helsingborg.

Sandt. Derfor foreslår de en ny station i Helsingør under niveau på opmarchpladsen for færgerne. Det sparer nogen meter. Helsingborg station ligger i forvejen i kote -6.

Her ses indføringen af tunnelen på den svenske side hvis kombineret gods- og passagertogtunnel. Godstog føres videre til Skånebanan ved Ramlösa med langsom stigning, passagertog med brat stigning til Helsingborg station.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen