Mit forslag til forbedring af Kystbanen baseret på rapporter (Generelt)
1. De forbindelser som nævnes og kan benyttes fra Helsingborg mod Stockholm er enkeltsporede - en eller to af dem på privatbane niveau. Spor ud mod nord fra Helsingborg er enkeltsporet igennem bymæssig bebyggelse og befares med meget lav hastighed.
2. Hvordan skal Helsingør forbindes med Helsingborg? Dybden af Øresund mellem de to byer er op til 40 meter og det er nok derfor at man tilbage i tiden (betænkning fra 1962) ville flytte forbindelsen nordpå fra Teglstrup til Sofiero. Men så kommer forbindelsen ikke ind til Helsingør eller Helsingborg.Søkort Der er kun 4 km mellem Helsingør og Helsingborg.
Det virker meget urealistisk.
P.Jensen
Fuldstændig enig. En H-H-TUNNEL er idag utopi. Dels af de grunde du så fin opridser men også fordi passagergrundlaget er beskedent.
Eneste grund skulle være gods og vi vil i Danmark bruge utallige mia. på at lade svenske og norske godsvogne køre ned gennem endnu mere af Sjælland?
Den virkelige grund er at DSB ved at gøre Kystbanen til S-bane vil gøre den privatiseringssikker.
Og ved at antyde at det eneste motiv kunne være en godsforbindelse med tilhørende Ring 5 opnår man at tirre Nordsjælland-miljøfolk til at være allierede i kampen mod tunnelen.